Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem to też wolontariat

Czternaście warsztatów online dla czterech zróżnicowanych grup odbiorców – to wynik marcowej współpracy Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu i firmy Mondelēz International, która w ramach akcji Impact4Good zaprosiła swoich pracowników do włączenia się w działania wolontariackie.

Razem z Mondelēz International przygotowaliśmy program wolontariatu kompetencyjnego: chętni pracownicy mogli pomagać, dzieląc się swoją wiedzą specjalistyczną i doświadczeniem – zarówno zawodowym, jak i życiowym. Taki rodzaj wolontariatu stanowi doskonałą okazję do wykorzystania naturalnych talentów wolontariuszy, a przy tym można go z powodzeniem zorganizować także w środowisku online, co ma duże znaczenie w dobie pracy zdalnej.

W ramach akcji Impact4Good zaangażowani pracownicy-wolontariusze poprowadzili warsztaty odpowiadające na spersonalizowane potrzeby uczestników z zaprzyjaźnionych organizacji społecznych, zaproszonych do współpracy przez Centrum Wolontariatu.

Dla młodzieży z V Liceum Ogólnokształcącego im. Księcia Józefa Poniatowskiego w Warszawie przygotowaliśmy spotkanie dotyczące wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodowej. Oprócz tego uczniowie mogli posłuchać historii pracowników, którzy opowiadali o tym, jak potoczyła się ich droga zawodowa po studiach i co miało na nią największy wpływ. W ramach wsparcia młodych ludzi odbędą się ponadto symulacje rozmów rekrutacyjnych oraz indywidualne konsultacje z wolontariuszami Mondelēz International.

W warsztatach brali udział także seniorzy działający pod opieką Stowarzyszenia W.A.R.K.A., którzy pod okiem instruktorek z Mondelēz oddawali się rozrywkom rękodzielniczym. Wspólnie lepiliśmy gliniane naczynia, szyliśmy filcowe etui na okulary i dziergaliśmy koszyczki z bawełnianego sznurka. Zaprosiliśmy seniorów też do aktywności fizycznej podczas warsztatów z jogi i rozciągania.

Kolejnymi grupami zaproszonymi do uczestnictwa w warsztatach byli koordynatorzy wolontariatu oraz wolontariusze z warszawskich instytucji kultury. W ramach projektu koordynatorzy szkolili się z komunikacji, zarządzania projektami, zarządzania w służbie (Servant Leadership) oraz dbania o dobrostan fizyczny i psychiczny, wolontariuszom natomiast zaproponowaliśmy warsztaty dotyczące emocji w pracy wolontariackiej, stylów osobowości, radzenia sobie z fake newsami oraz wprowadzania w życie pozytywnych nawyków.

Dzięki naszemu projektowi wolontariatu kompetencyjnego zarówno wolontariusze, jak i uczestnicy zyskali możliwość spotkania się – wprawdzie wirtualnego, ale i tak przepełnionego pozytywną energią oraz uczeniem się od siebie nawzajem. Warto także zauważyć, że odbiorcy projektu dzięki skorzystaniu z wiedzy specjalistycznej przekazanej na wysokim poziomie mogli wymiernie podnieść poziom swoich kompetencji, co wzmocniło transfer wiedzy i umiejętności między biznesem a organizacjami pozarządowymi. Wolontariusze z kolei wykonywali działanie oparte na ich naturalnych zdolnościach, a przy tym sensowne i pożyteczne społecznie, co przełożyło się na wysoki poziom ich motywacji i zadowolenia z działalności na rzecz innych ludzi.

Cieszymy się, że jako Centrum Wolontariatu mogliśmy współorganizować tak wartościowy projekt i towarzyszyć uczestnikom w ich edukacyjnej przygodzie. Jako ekspert w zakresie wolontariatu mogliśmy wykorzystać nasze doświadczenie w tworzeniu dobrych, skutecznych programów wolontariatu pracowniczego i sprawić, że energia wolontariuszy została świetnie spożytkowana.

 

Total Page Visits: 1102